Om Peripeti

Peripeti udgives med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond og Statens Kunstfond.

Vores formål

Peripeti er et tidsskrift for dramaturgiske studier, dedikeret til at gøde jorden for og øge kendskabet til dansk forskning i emner relateret til scenekunst og performance.

Tidsskriftets navn henviser til vendepunkter i teaterforestillinger, dans, performance og dramaturgi. Og det er netop vendepunkter i den danske dramaturgiske forskning, vi forsøger at være en kanal for.

Peripeti er det eneste videnskabelige teatertidsskrift i Danmark og redigeres af en national redaktion af folk med tilknytning til teaterforskning og teateruddannelse, primært Dramaturgi på Aarhus Universitet og Teater- og Performancestudier på Københavns Universitet.

Udgivelsesfrekvens og indhold

Vi udkommer to gange om året med hhv. et temanummer og et åbent nummer. Hvert temanummer er baseret på et tema som samtidig danner grundlag for en invitation til at skrive i tidsskriftet. Tidsskriftet har et omfang på ca. 160 sider. En sektion er fagfællebedømte forskningsartikler (3-5 artikler). Anden sektion er essays og anmeldelser og mere debatorienteret stof. Endelig bringer Peripeti oversatte artikler af toneangivende internationale teaterforskere.

Kritik og seminarer som udvidelse af samtalen

 

Ud over udgivelsen af videnskabelige tidsskrifter, driver vi også en hjemmeside med essays, interviews og anmeldelser relevante for scenekunsten i Danmark. Vores essays og kritikindhold repræsenterer forskellige stemmer i det danske teaterlandskab og er ikke nødvendigvis udtryk for redaktionens holdning.

Vi forsøger også at styrke forbindelsen mellem aktuel teaterforskning og den udøvende teaterkunst. Derfor arrangerer Peripeti konferencer og seminarer i tæt samarbejde med forskellige kultur- og teaterinstitutioner. Vi har blandt andet afholdt konferencer om Teaterlaboratorietraditionen, Performativitet og Teatralitet, Serendipitet, Teatertekster, Instruktion og iscenesættelse, Kunstnerisk Udviklings Virksomhed og Performanceuddannelser.

 

ISSN: 2245-893X

Peripeti behandler alle personoplysninger efter gældende lovgivning. Læs vores gældende persondatapolitik her

Aims and scope

Peripeti is a journal for dramaturgical studies, dedicated to cultivating and disseminating Danish research related to performing arts.

The journal’s name refers to turning points in the dramaturgy of a play text or performance. And it is precisely the turning points of Danish dramaturgical research that we strive to facilitate.

Peripeti is the only scientific theater journal in Denmark and is headed by a national editorial team associated with theater research and theater education, primarily from the Dramaturgy department at Aarhus University and Theater and Performance Studies at the University of Copenhagen.

Publication rate and content

The journal is published bi-annually. Each issue is based on a theme that also serves as the basis for an invitation to contribute to the issue. Each publication is approximately 160 pages.

The first section consists of peer-reviewed research articles (3-5 articles). The second section features essays, reviews and more debate-oriented content. Sometimes, an issue also features articles by leading international theater researchers translated into Danish.

Critique and seminars: expanding the conversation

In addition to publishing the scientific journal, we also run a website featuring essays, interviews and reviews relevant to the performing arts scene in Denmark. Our essays and critical content represent various voices within the Danish theater landscape and do not necessarily reflect the editorial team’s views.

We also aim to strengthen the connection between current theater research and the performing arts. Therefore, we organize conferences and seminars in close collaboration with various cultural institutions. Among other events, we have held conferences on Serendipity and the Theater Laboratory Tradition, on Performativity and Theatricality, Theater Texts, Direction and Staging, Practice Research and Performance Education.

Redaktion

Thomas Rosendal Nielsen, Ph.d. – Lektor, Aarhus Universitet (Ansvarshavende)

Cecilie Ullerup Schmidt, Ph.d. – Lektor, Københavns Universitet (Assisterende)

Kritikredaktion

Anmeldelsesredaktion

Josefine Brink Siem, Erik Exe Christoffersen og Mette Obling Høeg
Henvendelser om teateranmeldelser: josefinesiem@gmail.com
Henvendelser om boganmeldelser: aekexe@cc.au.dk

Essayredaktion

Erik Exe Christoffersen
Henvendelser om essays: aekexe@cc.au.dk

Om Peripeti-redaktionen

Lektor Emeritus, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet. Uddannet mag. art. i Dramaturgi, 1978.
Email: aekexe@cc.au.dk

Udvalgte bøger:

Teaterhandlinger, Klim 2007.
Odin Teatret Et dansk verdensteater, Aarhus Universitetsforlag 2012.
Skønhedens Hotel Hotel Pro Forma. Et laboratorium for scenekunst, Aarhus Universitetsforlag 2015.
Serendipitetens rum. Odin Teatrets laboratorium. Klim 2018.

Ph.D. i litteratur og mediehistorie fra Linköpings Universitet med afhandlingen “Collaborating with Gertrude Stein: Media ecologies, reception, poetics” (2018). Har senest været medredaktør og -forfatter på antologien “Infrastructure Aesthetics” (De Gruyter 2024). Har også udgivet “Gertrude Steins portrætter” (Arena 2012) og skrevet litteratur- og teaterkritik, essays og artikler i bl.a. Dagbladet Information, Vagant, Standart, Jacket2 og Peripeti. Email: solveigdaugaard@gmail.com

 

Cand.mag, ph.d., lektor i Teater og Performancestudier, Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. Uddannet cand. Mag. i musik og Moderne Kultur og Kulturformidling, tilknyttet Center for Urbanitet og Æstetik som Ph.d. Stipendiat. Fra 1997-99 Informationschef på Gladsaxe Teater. 1999 Adjunkt i Teatervidenskab, 2002 lektor samme sted, 2006-10 studieleder for Teatervidenskab, 2011-13 studieleder på Institut for kunst og kulturvidenskab. Arbejder især med forestillingsanalyse, kulturelle iscenesættelser og populære scenekunstformer som musicals, cirkus, revy, comedy mm. Fra 2013-15 direktør fra Frederiksbergmuseerne. Email: eigtved@hum.ku.dk

Udvalgte publikationer:

From Civilisation to Regulation: Airports, Circus (Bodies) and the Battle over Control, in: Performance Matters vol. 1-2  (2018)

Lektor, Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. Cand. mag i nordisk sprog og litteratur og teatervidenskab, ph.d. i 2008 med afhandlingen Rammen om værket i verden: Relationelle og intervenerende strategier i samtidskunsten og -teatret. ​Min aktuelle forskning handler om repræsentationen af krig og konflikt i samtidsteatret og -kunsten og om kunstens forsøg på at agere kritisk i en visuel kultur, hvor den strategiske distributionen af billeder er blevet en integreret del af krigsførelsen. Fra 2008-14 ansat som dramaturg på Det Kongelige Teater. Email: solveiggade@hum.ku.dk

Udvalgte publikationer:

“A Note on the Index in Contemporary Theatre” in Performance Research, bind 100, 2018.
“In-Between Figure and Worker in a Precarious Field: Re-engaging with Notions of the Dramaturg” in Nordic Theatre Studies, forthcoming.
“Reviving the Tradition of the Battle Painting: The Militarization of Danish Culture” in Performance in a Militarized Culture, red. Sara Brady og Linda Mantoan, Routledge, 2017.

Thomas Rosendal Nielsen (f. 1981), ph.d., er lektor ved Afdeling for Dramaturgi og Musikvidenskab, Aarhus Universitet. Hans primære forskningsfelt er dramaturgisk analyse med særlig interesse for interaktive og deltagerinvolverende dramaturgier. Underviser bl.a. i dramaanalyse, forestillingsanalyse, teaterteori og videnskabsteori og har også erfaring med undervisning i mere praktiske teaterfag. Virker jævnligt som gæstelærer på Den Danske Scenekunstskole. Han har været en del af Peripetis redaktionsteam siden 2006 og ansvarshavende redaktør siden 2021.

 

Udvalgte publikationer:

“Precarious fiction and precarious spectatorship: the artistic practice of SIGNA as theatrical avant-garde” in Hjartarson et al (eds.) A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries Since 1975. Brill, 2022.

“Europas tabte sjæl: Post-episk dramaturgi i Julie Maj Jakobsens Aftenlandet (2017/2020). EDDA 111/1, 2024.

“Emersive immersion”. In: Immersive dramaturgy. Szatkowski & Nielsen (eds.). Routledge, forthcoming. 

Thomas Rosendal Nielsen (b. 1981), PhD, is associate professor at the department of dramaturgy and musicology, Aarhus University. He specializes in drama and performance analysis with a special interest in interactive and participatory dramaturgies. He has taught courses in drama analysis, performance analysis, theatre theory, history and theory of science and applied drama. Recurrent guest lecturer at the Danish National School of Performing Arts. He has been part of the editorial team of Peripeti since 2006 and served as editor-in-chief since 2021.

 

Selected publications:

“Precarious fiction and precarious spectatorship: the artistic practice of SIGNA as theatrical avant-garde” in Hjartarson et al (eds.) A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries Since 1975. Brill, 2022.

“Europas tabte sjæl: Post-episk dramaturgi i Julie Maj Jakobsens Aftenlandet (2017/2020). EDDA 111/1, 2024.

“Emersive immersion”. In: Immersive dramaturgy. Szatkowski & Nielsen (eds.). Routledge, forthcoming. 

Cand.mag., ph.d. med afhandlingen: Mellem tekst og teater. Skuespillets rolle i Gertrude Steins performative æstetik. Lektor i Teater- og Performancestudier ved Københavns Universitet med speciale i samtidsteater samt avantgarde- og performanceteater i et tværæstetisk felt. Hun har bl.a. arbejdet med værkbegrebets forskydning i samtidskunsten og med teatertekstens status i det postdramatiske teater. Hun har en omfattende indsigt i Gertrude Steins skuespil og teaterbegreb. Email: laura@hum.ku.dk

Udvalgte publikationer:

Laura Luise Schultz: “Ikke noget safe space: Madame Nielsen i sort/hvid”, peripeti.dk, 22. maj 2018 https://www.peripeti.dk/2018/05/22/5665/
Laura Luise Schultz: “Gertrude Stein” in Brenda Murphy and Anne Fletcher, red.: Playwriting in the 1930s, i serien Decades of Modern American Drama. Playwriting from the 1930s to 2009. Serieredaktør Julia Listengarten. Bloomsbury Academic 2018.
Laura Luise Schultz og Sarah Posman (red.): Gertrude Stein in Europe: Reconfigurations Across Media, Disciplines, and Traditions, Bloomsbury 2018.

Ph.d. i Dramaturgi (2022) med speciale i analyse af affektive dramaturgier i moderne teater og tv-serier. Anmeldelsesredaktør og webmaster på Peripeti og skribent for teatermagasinet iscene.dk. Medlem af foreningen Danske Teaterjournalister. Mail: josefinesiem@gmail.com

Udvalgte publikationer:

Analysing the melancholy of Nordic Noir as stimmung: Affective world-building in The Bridge. In: Critical Studies in Television 2022 (ahead of print): doi:10.1177/17496020221095775
Tragedy Without Guilt? A genre based approach to analysing performance affect in
 The Hospital in: Peripeti 17:32, 2020
https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/121366
Immersion as Participation and Reflection, anmeldelse af antologien ‘Staging Spectators in Immersive Performances’ Routledge, 2019
https://affective-societies.de/2019/aus-der-forschung/english-book-review-immersion-as-participation-and-reflection/

Ph.d.-studerende på Københavns Universitet (2019-). Cand.mag. i Teater- og Performancestudier, Københavns Universitet, samt MA i Performance Studies, New York University. Forsker i kropsbaseret performancekunst af transkønnede kunstnere. Arbejder i spændingsfeltet mellem teater- og performancestudier, queer teori og transkønnede studier. Mail: madsen.storm@hum.ku.dk.

Udvalgte publikationer:

’Trans(ing) Body Art’ in Bodies of Difference/Kroppe i forskellighedPeripeti #29-30, 2018
I temaredaktionen af Bodies of Difference/Kroppe i forskellighedPeripeti #29-30, 2018.

Cecilie Ullerup Schmidt er lektor og vicecenterleder i Ny Carlsbergfondets forskningscenter Kunsten som Forum, Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet, og aktuel med pamfletten ”Produktionsæstetik. En feministisk arbejdskritik mellem kunst og liv” udgivet af Laboratoriet for Æstetik og Økologi (2022). Cecilies forskning analyserer produktionsbetingelser for kunstnere, prekaritet og selvorganisering i kunstnerkollektiver, særligt i et nordisk perspektiv, og har senest fokuseret på mangfoldighedspolitikker, herunder antiracistiske, antikoloniale og hvidhedskritiske initiativer i kunst, kulturpolitik og kunstuddannelse. Hun har en baggrund i performancekunst og kuratering, har undervist fra 2012-2016 på bacheloruddannelsen ”Dance, Context, Choreography” på Universität der Künste i Berlin og er medlem af Københavns Kommunes Scenekunstudvalg.

Udvalgte publikationer

Gaonkar, Anna Meera & Schmidt, Cecilie Ullerup (2024): ”Separatistiske fællesskaber af racialiserede kunst-og kulturarbejdere i Norden” in Fellesskap, konflikt og politikk: Spenninger i kunst- og kulturfeltet. Ogundipe, Anne & Danielsen, Arild (eds.). Oslo, Fagbokforlaget.

Schmidt, Cecilie Ullerup (2022): No count! BIPoC artists counteracting “fair” representation and systemic racial loneliness in higher education in the arts in: Journal of Aesthetics & Culture, 14:1

Schmidt, Cecilie Ullerup (2018):  Infrastructural Performance: Reclaiming Social Relationality in Times of Structural Precarity in: Nordic Theatre Studies, 30:1

Studielektor og uddannelsesleder på Afdelingen for Teater- og Performancestudier ved Københavns Universitet. Cand.mag. i Teatervidenskab og Performancestudier med Musikvidenskab & Moderne Kultur. Speciale i scenekunstneriske processer. Underviser bl.a. i Teatersociologi og scenekunstnerisk procesdeltagelse, Teaterprocesledelse med drama- og teaterpædagogik & Performancedesign.
Email: metteobling@hum.ku.dk

Udvalgte publikationer:

”Performancekunstneren som entreprenør og social skulptør” in Peripeti # 23, 2015 ”Performanceuddannelse”.

”Kunstnerisk forskning I dramatikfaget – om at sætte scenen for performativ research”, in Kunstneriske fag og idræt – fagdidaktisk set, Mart Tiemensma (red.), Frydenlund, 2022.

Diverse anmeldelse på peripeti.dk.

(english below)


Jonas Schnor (de/dem), dramaturg og ph.d., er postdoc ved Centre for Visual Poetics,
Antwerpen Universitet samt ekstern lektor på Institut for Kunst og Kulturvidenskab,
Københavns Universitet. I deres forskning beskæftiger de sig med de kropslige, politiske og relationelle potentialer,
der kan udfolde sig under kollektive skabelsesprocesser og i eksperimentelle praksisser
indenfor dans, performance og teater – og hvordan sådanne potentialer bliver en del af
den sansede og følte dramaturgi i mødet med publikum (se, i denne forbindelse, deres
PhD-afhandling: Microdramaturgy. Between Practice and Event (2022) ved Centre for
Performance Philosophy, University of Surrey).
I deres nuværende stilling som postdoc ved Antwerpen universitet er de en del af det
internationale forskningsprojekt Performing Ends, som beskæftiger sig med den
økologiske krises tid og scenekunstneriske (mod)svar til tabet af økosystemer og
livsformer. I denne forbindelse arbejder de på et selvstændigt projekt om mere-end-
menneskelige tidsligheder i scenekunsten og de dramaturgiske forskydninger de medfører.
Dette peger frem mod en bog om begivenhedsløse dramaturgier, forventet i 2027.


Udvalgte publikationer:


Schnor, Jonas (2024): ”Sloppy Immersion” in: Nielsen and Szatkowski (eds): Dramaturgies
of Immersion. Routledge, forthcoming.  
Schnor, Jonas (2024): ”Towards a Poetics of Affectability. Dance in more-than-human
worlds” in: Critical Stages/Scènes critiques, issue no 29: Dance between now-ness and
future.
Schnor, Jonas (2023): “A Listening of the Flesh. Towards an ethics of care in choreohaptic
practices” in: Performance Research volume 27 issue 6-7: On Care.


—-
Jonas Schnor (they/them), dramaturg and PhD, is a postdoctoral researcher at the Centre
for Visual Poetics, Antwerp University and external lecturer at The Department of Arts and
Cultural Studies, Copenhagen University.
Their research investigates the corporeal, political and relational potentialities that can
emerge during collective processes of creation and within experimental practices in dance,
performance and theatre – as well as how such potentialities become part of the sensorial
and felt dramaturgy in the encounter with audiences (see, this-regarding, their PhD-thesis:
Microdramaturgy. Between Practice and Event (2022), Centre for Performance Philosophy,
University of Surrey).
In their current postdoctoral position, they are part of the international research project
Performing Ends, which is occupied with contemporary performance in the age of
ecological crisis: how are the performing arts responding to the ongoing loss of

ecosystems and life-forms, to the intensification of ends and endings? Within this
framework, Jonas is unfolding their independent project which is concerned with more-
than-human temporalities in theatre, dance and performance and the dramaturgical shifts
they entail. This project will result in a book publication on eventless dramaturgies,
expected in 2027.

Ph.d. i Dramaturgi og Lektor på Aarhus Univeristet. Tidligere rektor for Det Danske Nationalakademi for Scenekunst.

Seneste udgivelser:

Navigating the intersection of dramaturgy and artistic research in contemporary theatre education (European Journal of Cultural Management, Frontiers, 2024).

The Europeans – FIX&FOXY’s Post-Dramatic Approach to the Classics (Peripeti, Aarhus 2023).

Afdeling for Dramaturgi
Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet
Langelandsgade 139.
DK 8000 Århus C

Kontakt redaktionen: thomas.rosendal@cc.au.dk