Anmeldelser fra Acting In & Out – Performance and Activism, performanceprogram præsenteret af Toaster på Husets Teater

Nyt koncept byder på aktivistisk kunst og kunstnerisk aktivisme

Fra den 6.-28. november vil TOASTERS nye festivalkoncept Acting In & Out – Performance and Activism byde på et interdisciplinært program af – som titlen indikerer – performance og aktivisme. Der vil i novembers fire uger være fire forskellige performances efterfulgt af det, de kalder en ’kollektiv manifestation’. Fire danske kunstnere og kunstner-grupper er inviteret til at iscenesætte samtidsfortællinger i aftenernes performances. De kollektive manifestationer er tilrettelagt i samarbejde med Storm Møller Madsen og består af inviterede gæster, som stiller skarpt på temaet for aftenens performance og forholder sig til dette med deres egen praksis, som publikum tager del i.

Jeg vil overvære både performances og kollektive manifestationer og her på Peripeti skrive om, hvordan de virker, og hvad de gør ved mig. Herunder vil du løbende kunne læse korte skriv om hver performance og tilhørende kollektive manifestation. De nyeste performances ligger øverst. En samlet anmeldelse af festivalen, og konceptet i sin helhed, kan du finde på Peripeti.dk efter festivalens afslutning.

Foto: TOASTER, Acting In & Out – Performance and Activism

Our Other Body af Boaz Barkan + Kunst- og kulturarbejdere for et frit Palæstina
Set den 13. november 2024

Foto Jacob Tekiela

Boaz Barkan inviterer os i sin performance-lecture Our Other Body til en anatomisk dissekering gennem storytelling. De sceniske virkemidler er yderst minimalistiske; et stort bord med hvid dug på, to kontorlamper og simpelt scenelys. Der er intet lydbillede og kun en krop samt rød maling som rekvisitter. Cirkustartisten Joel Degerfeldt stiller sin afklædte krop til rådighed, liggende på bordet, mens Barkan gennem storytelling maler billeder, historier og fantasier om ’det andet organ’. Dette organ er ingen steder at finde i anatomi-bøgerne, men Barkan beskriver, hvordan han kan se og mærke det. Organet er Barkans måde at konceptualisere antisemitimens affektive påvirkning af den jødiske krop, som noget der er socialt og miljømæssigt betinget, noget som han har set udvikle sig i sin egen jødisk-Israelske familie. Det andet organ kan vokse og overtage kroppen – det kan styre handlinger, og i sidste ende overtage hjernen og gøre verden meget simpel: ”Jeg er offeret, jeg har ret til at handle som jeg gør.”

Our Other Body formår at behandle en højspændt aktuel politisk problemstilling med både seriøsitet og humor. Barkan leverer en dramatisk performance som åbner op for nye perspektiver og giver nuancer på de faktiske mennesker der står bag undertrykkelsen af den palæstinensiske befolkning og folkemordet i Gaza.

Kunst- og kulturarbejdere for et frit Palæstina er gæsterne til aftenens kollektive manifestation. De laver aktivistiske aktioner og happenings, hvor kunsten bruges som et alternativ til demonstrationer med taler og slagsange. De har bl.a. siddet i tavshed og spist vandmelon (et symbol på den palæstinensiske frihedskamp) foran Københavns kulturinstitutioner for at sætte fokus på institutionernes tavshed og manglende afstandstagning til Gaza-konflikten. Til aftenens kollektive manifestation på TOASTER er vi, i publikum, inviteret til at bygge en drage, hvor hver hvid sløjfe, vi binder på dragens hale, symboliserer et af de dræbte børn i Gaza. Imens vi binder sløjfer, er kunstner Suada Ada Demirovic på scenen i samtale med Storm Møller Madsen, og stemningen bliver hurtigt meget anspændt, da en publikummer vil have Demirovic til at tage stilling til konkrete forhold i krigen. Spørgsmålene og samtalen, der følger, understreger en pointe i Kunst- og kulturarbejdere for et frit Palæstinas arbejde: De bruger kunsten, deres kroppe og deres frihed, til at sætte fokus på et af samtidens problemer, men lover ikke at vide alt om emnet eller at have en stor løsningsplan. Det er hverken deres ekspertise eller rolle i samfundet.

Barkans performance og aftenens dragebygning gør begge brug af kunsten som sanselig åbning. Dragebygningen gør det nemt tilgængeligt at handle fremfor at blive fanget af handlingslammelsen med sin simple sløjfebindende opgave. Barkans performance åbner derimod med sanseligheden og patologiseringen op for en opblødning af den polarisering, der præger dette konfliktfyldte emne. I en tid hvor der ofte skabes et os og dem/de gode og de onde, er det modigt at være i det svære sammen og insistere på dialog, specielt med dem vi ikke enige med.

Foto: Kunst- og kulturarbejdere for et frit Palæstina

Our Other Body
Instruktør: Boaz Barkan
Performere: Boaz Barkan, Joel Degerfeldt

Kollektiv manifestation
Repræsentanter fra Kunst- og kulturarbejdere for et frit Palæstina: Honey Biba Beckerlee, Suada Ada Demirovic
Kunstnere: Banaan Al-Nasser, Asta Von Apfel, Minna Emke


Magisk ritual for jordens bevarelse af Jacob Remin + God Energi Klimakor

Set den 6. november 2024

Jacob Remin introducerer sig selv som billedkunstner, ingeniør, aktivist og magiker. Han har samlet publikum om sin performance Magisk ritual for jordens bevarelse, for at overbevise os om at begynde at handle på klimaets vegne.

Performansens overbevisningsstrategi bruger den videnskabelige praksis som ledemotiv, når Remins lange prædikener fra en talerstol, med logos som primær appelform, forklarer publikum om nødvendigheden ved at handle. Remin mener ikke, løsningen er at gå efter individet. Det er i stedet de store strukturer, vi skal have ram på – og vi skal starte med den danske griseproduktions infrastruktur. Samtidig opfordrer Remin til sabotage af SUV’er ved at putte de bittesmå udleverede mungbønner i ventilerne på disse monstrøse køretøjer.

Foto: Søren Meisner

Performancen bygger op til et magisk ritual, vi skal tage den i. Nøgterne og deterministiske sandheder er dominerende for, hvad vi skal, og hvordan vi skal bruge ritualet, som er stærkt instrumentaliseret og formaliseret. Remins magiske praksis er strippet for religion og spiritualitet. Tilbage står det praktiske aspekt, hvor ritualet og magien kan bruges som en oplevelse der gør indtryk, og som har til formål at få publikum til at handle på en ny måde gennem fysisk, sanselig og affektiv påvirkning.

Foto: Søren Meisner

Efter Remins performance samler Phie Ambo & Christina Boelskifte, fra Klimakoret God Energi, publikum til fællessang. De får os til at synge højt – og nogle gange falskt – med på glade, opløftende melodier med vrede tekster om fossilindustriens klimaødelæggende konsekvenser. Ligesom Remin ser klimakoret samling og fællesskab som en forandrende faktor, men i stedet for at samles om magi samles de om sange, man skal blive glad og opløftet af at synge.

Foto: Klimakoret God Energi

Aftenens performance og kollektive manifestation stiller skarpt på forskellige aspekter af, hvordan vi kan tackle klimakrisen. Hvad enten man tror på magiens manifesterende kraft eller sangfællesskabets forandrende energi, er de begge enige om, at noget sker, når mennesker samles og gør noget sammen.

Magisk ritual for jordens bevarelse
Koncept, video & performer: Jacob Remin
Lyddesign: Simon Littauer
Lysdesign: Christian Vest Berntsen
Dramaturg: Tanja Diers
Magisk konsulent: Linelu Falk

God Energi Klimakor
Repræsentanter: Phil Ambo, Christina Boelskifte
Tilrettelagt i samarbejde med: Storm Møller Madsen


Se Acting In & Outs program og find yderligere informationer her: https://www.husetsteater.dk/acting-in-out-performance-and-activism/