Dette særnummer af Peripeti udkommer i anledning af, at dansk teater i efteråret 2022 fejrer 300-års jubilæum. Redaktørerne har ønsket at sætte fokus på dansk scenekunst i et internationalt perspektiv. Både på den inspiration der kommer udefra, men også på flere forsøg på at gøre dansk scenekunst gældende i udlandet.
Redaktionelt Forord
- Forord 5-8
Temaartikler
- Teater, tid og tendenser Karen Vedel, Anja Mølle Lindelof, Annelis Kuhlmann 10-23
- Svend Borberg: Punktummet, der ikke blev sat Uopdagede værker fra en dramatiker med europæisk udsyn Ulla Kallenbach, Anna Lawaetz 24-39
- Kostume-drevne performances Kostumers generative og performative potentialer Charlotte Østergaard 40-55
Kunstneriske bidrag
- At bebo kunsten – lokale og globale rum og praksisser for beboelse af det sanselige og poetiske Gry Worre Hallberg 58-67
- Det er en tysker eller: Alt det her med tysk teater Jens Albinus 68-81
- Øjne Monia Sander Haj-Mohamed 82-95
Essays
- Store gæstespil hos en lille virksomhed Historien om Theatre Traffic of Scandinavia Stig Jarl 98-109
- ”Hvad laver en festivalarrangør om vinteren?” Lene Thiesen 110-119
- Internationale inspirationer Lars Seeberg 120-127
- Københavns Internationale Teater – en banebryder for scenekunst Kathrine Winkelhorn 128-139
- Byttehandel i Grønland Erik Exe Christoffersen 140-151
- Udvidelse af dramatikerens kampzone Mads Thygesen 152-159
- Hvad skal der til for at dansk scenekunst finder ud i verden? Susanne Danig, Annette Max Hansen 16-169
Interviews
- Flerstemmighed og bæredygtige rammer for kunstnerisk udvikling interview med Miriam Frandsen og Dina Vester Feilberg fra Københavns nye kuraterede gæstespilsscene, Toaster Solveig Gade 172-179
Anmeldelser
- Maskerade af Ludvig Holberg iscenesat af Charlotte Munksø, Grønnegårds Teatret Annelis Kuhlmann 190-198