Årg. 9 Nr. 18 (2012): Publikum
Med temaet publikum sætter Peripeti fokus på en central del af teatret. Artiklerne afspejler publikumsbegrebets centralitet, men også den metodiske mangfoldighed, der præger tilgangen hertil. Gennem såvel empiriske som mere forestillingsbaserede- og medieteoretiske tilgange analyserer og diskuterer teksterne publikums rolle som recipient og medproducent af teatret. Hermed afspejler Peripeti 18 også, at publikum er blevet et nøglebegreb i såvel teatervidenskabelig som scenekunstnerisk og kulturpolitisk sammenhæng. Publiceret: 2020-08-24
Redaktionelt Forord
- Redaktionelt forord Department of Dramaturgy Aarhus University 5-6
Temaartikler
- ”Det, at det var livelive!” Publikums oplevelse af ”Jeg er drømmenes labyrint” Anja Mølle Lindelof 7-21
- Aarhus mod Herning En samtale om fans, fodbold og forestillinger Louise Ejgod Hansen 23-33
- Minnesplatsen som process och performance Det urbana konstverket Charlott Neuhauser 34-44
- Hvem er publikum, når de ikke kun ser på? Publikum som medskabere i TeaterMAKværks forestilling ”Bevar mig vel” Astrid Hansen Holm 46-56
- Enjoy Poverty, Please Renzo Martens brug af et dobbelt publikum Jeppe Kristensen 58-75
- Opera/teater i nye formater Teaterkunstverkets liveness i HD-teknologiens tidsalder Live Hov 77-88
- Hatar män teater? Rikard Hoogland 90-99
Portrættet
- Heiner Goebbels: Perceptionens drama Laura Luise Schultz 101-106
Værket
- Værker der virker – om aktuelle forskydninger i værkbegrebet Laura Luise Schultz 107-115
Essays
- Publikum i øjenhøjde Pernille Welent Sørensen 116-121
- Marina Abramović: The Artist Is Present Tove Vestmø 122-127
- Jeppe-maskinen 2012 Ida Krøgholt 129-133
Anmeldelser
- Spor – og tæmningen af cirkus og showbiz ”Traces” af ”Les 7 Doigts de la Main” på Republique Michael Eigtved 134-138
- For lækker til Lulu Frank Wedekinds „Lulu“ iscenesat af Katrine Wiedemann Bent Holm 139-142
- Manifest 2083 iscenesat af Christian Lollike Breivik i nær total Georg Metz 143-145
Bøger
- Stilfigur og livsholdning: Thomas Bredsdorffs forsvar for kritisk oplysningsironi Anmeldelse af Thomas Bredsdorff: Ironiens pris, Gyldendal 2011. Niels Lehmann 147-150
- Birgitte Dam: ”Teater live — nye tendenser” og Eva Klinting: ”Det store teaterprojekt” Hvordan ser det senmoderne teater ud? Erik Exe Christoffersen 151-156
English Summaries
- English Summaries Peripeti Redaktion 157