Årg. 9 Nr. 17.5 (2012): Kunst, kreativitet og viden
Kunstfagene har ikke længere førsteret til kreativitetsbegrebet. Men i den såkaldte kognitive kapitalismes tidsalder, hvor den globale konkurrence på innovation, kreativitet og viden er blevet en slags ny stor fortælling, har kunstfagene stadig en vigtig rolle at spille – det er i det mindste den ubeskedne holdning, som ligger bag denne publikations bidrag. Kunstfagenes bidrag til kreativitetsdiskursen kan fungere som ressource for nye former for erkendelsesmæssig og økonomisk fremskridt, men også som en nødvendig torn i øjet på et samfund, der forsøger at blive transparent for sig selv, eller som en sten i skoen for en løber, der har tendens til at glemme, hvorfor han løber.
Redaktionelt Forord
- Redaktionelt forord Peripeti Redaktion 5-7
Teorianalyser
- Kreativitet og videnspolitik Perspektiver på kreativitetsbegrebets indtog i og relevans for universitetets vidensproduktion Jan Løhmann Stephensen 9-27
- Kunstbaseret forskningspraksis En systemteoretisk analysestrategi Thomas Rosendal Nielsen 29-41
- Lytning og læsning som kreative processer? Birgitte Stougaard Pedersen 43-51
- iPod-film som kreativ forskningsmetode Om at undersøge den æstetiserende iPod-lytning ved hjælp af kreative processer og produkter Nina Gram 53-65
Caseanalyser
- Stemme, lytning og kreativitet En metodologisk undersøgelse baseret på to cases Ansa Lønstrup 67-78
- Ledelse af kreativ tænkning Teaterkreativitet for erhvervslivskursister Ida Krøgholt 81-95
- Udvikling=kreativitet? Scenekunstnerisk udvikling betragtet som en kreativ proces Louise Ejgod Hansen 97-109
Kreative taktikker
- Ubekymrethedens taktik Om garn, it og flygtigt anarki Lone Koefoed Hansen 111-124
- Kreative tragikere Spilleregler i projektsamfundet Erik Exe Christoffersen 127-137
English Summaries
- English Summaries Peripeti Redaktion 138-139