Årg. 16 Nr. Særnummer (2019): DRA60 Jubilæum
I 2010 udgav Peripeti nr. 10 med Dramaturgi som hovedoverskrift. Dengang gav vi ordet til dramaturgerne i anledningen af Peripetis tiende nummer. Denne gang gør vi det igen, fordi Dramaturgiuddannelsen ved Aarhus Universitet markerer sit 60 års jubilæum som universitetsfag. Der er sket en masse i årenes løb, og grundlæggende kan vi sige, at antallet af dramaturger i Danmark er vokset. Det skyldes ikke kun det faktum, at der uddannes mange på studiet, men også at der er en større bevidsthed, ja måske ligefrem dramaturgisk identitet, som knytter sig til faget. Hvad er det, der gør, at Dramaturgi med sin påfuglefjerhale af handlemuligheder i mange retninger når ud til et stadigt bredere arbejdsmarked og samtidigt formår at fremstå som en nærmest sportstrimmet uddannelse? Jubilæumsnummeret kan med sine forskellige bidrag forhåbentlig være med til at give læseren en levende forestilling om bredden i Dramaturgiuddannelsen over de 60 år. Publiceret: 2020-08-21
Redaktionelt Forord
- Redaktionelt forord Thomas Rosendal Nielsen 5-6
Dramaturgifagligheden
- Dramaturgi som universitetsfag – revisited Mads Thygesen, Thomas Rosendal Nielsen 9-19
- Kulturpolitikkens rolle i forskningen på Dramaturgi Louise Ejgod Hansen 20-33
- En teori om dramaturgi Janek Szatkowski 34-47
- Dramaturgi som vitenskap? Svein Gladsø 48-55
Dramaturgis historie
- På vej mod Dramaturgi – og lidt videre John Andreasen 57-61
- Det begyndte med Chr. L. – min egen teaterhistorie En fortælling om at være i familie med Dramaturgi Marie C. Ludvigsen 62-70
- MIMESIS og det “hede punkt” fra MYTHOS til PRAXIS Niels Damkjær 71-75
- De første tre år af mit nye liv Bent Blindbæk 76-83
Dramaturgers praksis
- De dramaturgiske kompetencer uden for salen en praktikers blik Lotte Kofod Ludvigsen 85-89
- Dramaturgier til husbehov og måske nye horisonter Per Kap Bech Jensen 90-94
- En dramaturgs bekendelser I virkeligheden ville jeg have været cowboy Lene Struck-Madsen 95-98
- Dramaturgisk tænkning i en praksis uden scene når klovnen er en indgang til mennesket Tanja Marcher, Arendse Lillesø 99-104
- Gyldne øjeblikke om teaterarbejde med udviklingshæmmede Mette Hedemann Olsen 105-112
Produktionsdramaturgi
- Tillidsfulde rum for tvivl et essay om produktionsdramaturgens praksis Anne Majgaard Basse, Tine Voss Ilum 114-122
- Dramaturgi og mennesker Søren Højgaard 123-126
- Nora i Mexico Erik Exe Christoffersen 127-139
- Instruktøren i operaens verden Morten K. Roesen 140-148
- Overføringer et essay om transitionen mellem studie og job Kristoffer Spender 149-156
Dramaturgi i verden
- Å forske på kulturelt omstridt teater i samtiden Siemke Böhnisch 158-165
- Historical Performance Practice som teaterbevidsthed Annelis Kuhlmann 166-175
- Omkring 1132 den gule pest, teaterdirektørernes lovforslag John Andreasen 176-182
- Dramaturgi som krumtap En skitse til samarbejder mellem dramaturgiforskning og omverden Ida Krøgholt 183-193
Tiltrædelsesforelæsning
- Re-Membering the Demos Dramaturgies of Facts and Affects in Contemporary Performance Peter M. Boenisch 194-206